Handige tips voor de candidate journey binnen jouw organisatie:
- Maak inzichtelijk wat de contactmomenten zijn van de kandidaat tijdens het sollicitatieproces. En zorg dat je met elkaar afstemt hoe je wilt dat deze contactmomenten verlopen.
- Organiseer een ‘welkom gevoel’; een naambordje bij de receptie, een receptionist die weet dat je komt, een parkeerplaats voor de deur etc.
- Zorg dat het laatste contactmoment een glimlach veroorzaakt. Natuurlijk ontkom je er helaas niet aan dat je sollicitanten teleur moeten stellen door een afwijzing, maar bedenk eens hoe je ervoor kan zorgen dat het laatste contactmoment een glimlachmoment is.
- Zorg ervoor dat de sollicitatieprocedure een afspiegeling is van de cultuur van de organisatie. Bedenk hoe je in de contactmomenten met je sollicitant je kernwaarden/cultuur kan overbrengen.
- Gebruik een representatieve ruimte voor het sollicitatiegesprek. Een nieuwe medewerker is nét zo belangrijk als je grootste klant.
- Bereid een sollicitatiegesprek goed voor. Van je kandidaat mag je verwachten dat deze zich voorbereidt voor het gesprek, dit geldt ook voor jou als gesprekspartner! Lees het CV, check LinkedIn, bekijk online de site van voormalige werkgevers en formuleer je vragen.
- Houd het contact met je sollicitant informeel en persoonlijk. Zorg voor een persoonlijke afwijzing, zodat de sollicitant begrijpt waarom die afgewezen is.
- Lach! Een goed gevoel ontstaat door een glimlach en lachen. Een sollicitatiegesprek mag ook leuk zijn, humor is toegestaan.
- Zorg voor een sollicitatieprocedure die aansluit bij de functie en bij jullie organisatie. Denk aan een presentatieronde, selectie-avond, escape-room, groepsopdracht oftewel wees creatief.
Workshop The Happy Candidate Journey
Wil je een incompany workshop over de candidate journey organiseren? Neem contact op met Laura Reichgelt.