Het recruitment rad
In de vele jaren dat ik werkzaam ben ik in de arbeidsbemiddeling heb ik een strategie ontwikkeld, het recruitment rad. De brug tussen de arbeidsmarkt en de wensen van een organisatie bouw ik met behulp van deze strategie.
Elk rad in deze strategie is belangrijk, maar het draait natuurlijk allemaal om recruitment. Waar de verschillende raderen uit bestaan? Ik benoem de belangrijkste elementen hieronder. In mijn online programma geef ik alle tips, tricks en tools per onderdeel om het volledig zelf vorm te kunnen geven.
Recruitment
Recruitment is natuurlijk veel meer dan alleen werven en selecteren. Het gaat ook over hoe je dit dan doet. Hoe je kandidaten enthousiast houdt in de sollicitatieprocedure, de sollicitatiegesprekken of andere methodieken om elkaar beter te leren kennen.
- Werven
- Selecteren
- Sollicitatieprocedure
- Aannameproces
HR
HR staat opgesteld voor de medewerkers in een organisatie. En alle omstandigheden, CAO en verdiensten die daarbij komen kijken.
- Arbeidsvoorwaarden
- Loopbaanpaden
- Opleidingsmogelijkheden
- Doorgroeimogelijkheden
- Inwerktraject (pre- en onboarding)
Arbeidsmarktpotentie
Hoe groot is de arbeidsmarkt voor jou? En hoe kom je erachter hoeveel kandidaten er überhaupt zijn voor het profiel wat je zoekt? Er is immers niets frustrerender als een kandidaat zoeken, die niet bestaat of uiterst zeldzaam is. Hoe groot is dan je kans op succes? Precies! Dus ga op onderzoek uit.
- Aantal (latent) werkzoekenden
- Bewegingen van de doelgroep(en)
- Tips voor arbeidsmarktpotentie
Arbeidsmarktcommunicatie
Ze noemen marketing ook wel het nieuwe recruitment. Nou, die mening deel ik niet, maar dat marketing een ontzettend belangrijke radar is geworden door de opkomst van internet is onmiskenbaar. Je hoeft geen online marketeer of grafisch vormgever te zijn, maar een recruiter kent de arbeidsmarkt, de drijfveren en motivaties van de doelgroep waar je met marketing op in moet steken. Maar ik vind dat een marketeer dit vele malen beter kan uitvoeren, dan een recruiter. Ieder z’n vak en kennis!
- Zichtbaar, vindbaar en aansprekend zijn voor de gewenste doelgroep(en)
- Doelgroepanalyse
- Wervingscampagnes
- Tips voor arbeidsmarktcommunicatie
Interne organisatie
Recruitment doe je met z’n allen. Je collega’s zijn onderdeel van het succes. In welke opzichten zullen collega’s een bijdrage leveren aan het recruitment? Nou in de contacten met kandidaten, maar ook als ambassadeur. En ze hebben ook heel eigen netwerk, waar wellicht interessante kandidaten tussen zitten. Kortom, recruitment doe je samen!
- Adviseren vacaturehouder
- Referral recruitment
- Ambassadeurschap
- Kwaliteit uitvoering
- Sollicitatieprocedure
Meer weten over de toepassing van het recruitment-rad voor jullie organisatie? Neem contact op met Laura Reichgelt van Auxiliumwerkt.